teisipäev, 23. detsember 2008

Jätkan raamatulainel

Detsembrikuus ilmus üsna korraga kaks minu osalusega raamatut.


Esimene, paksem, on "Eesti maastikud".



See ligi 400-leheküljeline raamat, tõeline telliskivi, on kirjastuselt Tänapäev ja selle tutvustus, mille ma näpsasin Raamatukoi kodulehelt, on järgmine:

Sellel raamatul on pikk eellugu. Ajavahemikus 1999–2003 määratlesid kõik Eesti maakonnad oma väärtuslikud maastikud, eesmärgiks seati eelkõige väärtuste säilitamine, teatud juhtudel ka taastamine. Raamatu tekstid on kirjutanud valdavalt maavalitsuste töötajad, kuid maastike määratlemisel ja väärtuste leidmisel osalesid kohalikud kooliõpilased, valla- ja muuseumitöötajad, põllumehed ning inimesed, kelle jaoks see teema on oluline. Raamat «Eesti maastikud» sisaldab põhjalikke tekste, hulgaliselt fotosid ja kaarte, mis muudavad maastikus liikumise hõlpsaks kõigile, kes Eestimaaga lähemalt tutvuda soovivad.

Mina osalesin kahes etapis: alustuseks väärtuslike maastike määratlemisel Viljandi ja Põlva maakonnas (umbes aastail 2000-2002?), teiseks tekstide kirjutamisel Põlvamaa väärtuslike maastike raamatu jaoks. Needsamad juba ilmunud raamatu tekstid on koondanud ka sellesse raamatusse Põlvamaa osa all. Ma ei kirjutanud küll kogu Põlvamaa peatükki, aga päris suure osa sellest. Ja minu nimi on autorina kenasti paljude teiste autorite seas ka ära toodud.


Teine raamat on isiklikum.
Selle kohta olen ma ise koostanud sellise nupukese:

Hea meel on teada anda, et äsja ilmus trükist Setomaad käsitlev giidi käsiraamat kirjastuselt Ecce Revalia, kes koostabki giidi käsiraamatute sarja. Asjaolude kokkulangemisel sai minust selle raamatu toimetaja ning töö käigus ka kaasautor. Raamatu põhiautor ja koostaja on Tallinna ja Põhja-Eesti tegevgiid Kadri Tähepõld.



Raamatust endast ka: See on väga hea väikese formaadiga, tõeline taskuraamat. Spiraalköites, mis teeb selle praktilise kasutamise väga hõlpsaks - ei pea midagi raskuseks vajutama, et õiget lehekülge lahti hoida. Kes vähegi giiditööd teinud, teab, milline eelis on väikesel raamatul lahtiste paberite või suureformaadiliste raamatute ees. Kasutatud on tavaliselt paberist tunduvalt paksemat ja tugevamat paberit, mis jällegi aitab tööd hõlbustada. Ligi 200 lk-l on rohkem või vähem ülevaatlikult kirjas kõik, mis Setomaad puudutab. Keel ja meel, ajalugu, loodus, usk, kombed, majandus, rõivad, külad, kongressid ja palju muud. Eraldi peatükid käsitlevad konkreetseid huviväärsusi kõigis neljas Eestipoolses Setomaa vallas, lisaks mõned olulised kohad Vastseliina vallas ja kontrolljoone taga. Raamatu lõpus on ka praktilised nõuanded Setomaal reisijale. Lisades on huvitavaid, aga vähemtuntud tekste nt Petseri vägimehe ja Kiievi kultuse kohta.
Ehkki raamat on mõeldud eeskätt giididele, sobib ta kõigile, kes isepäi
Setomaa vastu huvi tunnevad. Ja kes tahavad, et mahukas kirjandus Setomaa kohta oleks natukenegi ühte kohta kogutud. Julgen väita, et see on esimene ülevaatlik ja kõikehõlmav raamat, mis Setomaa kohta on kirjutatud. Suur pluss on see, et mahub tõepoolest suuremasse ridiküli või taskusse ära! Tekstid on kogutud eri allikatest, originaaltekste sedapuhku palju pole (mõned lõigud siiski).

Kui esimese raamatuga oli minu töö juba ammu tehtud, siis selle teise raamatu sain ma toimetada alles oktoobri lõpus, mis tähendas äärmiselt intensiivset novembrikuud. Töötasin päeval, öösel, lõunaune ajal ja üldse igal ajal.
Aga mul on hea meel, et sain selle raamatu kallla tegutseda. Ma sain ise nii palju targemaks. Ja ise sain veidi juurdegi kirjutada-koostada. Ma ise usun, et see on üks päris hea raamat. Puritaanselt lihtne, ilma ühegi pildi või skeemita, aga giidi jaoks asendamatu.

Toredad tööd ja kenad tulemused!

Kommentaare ei ole: